-->

Karetní hra Sedma - Pravidla

Počet Hráčů: 2 nebo 4 hráči. Jde hrát ve třech s mírnou obměnou
Druh Karet: Německé/Mariášové(32 karet)  
Doporučený věk: 6+  
Cíl hry:Mít na konci hry nejvyšší počet výherních bodů




Karetní hra Sedma

Karetní hra Sedma

   Sedma je velice oblíbená karetní hra, která se u nás poprvé objevila začátkem 60.let minulého století. Původ hry je spekulován v oblastech Ruska nebo Maďarska. Více informací o původu této hry není spolehlivě dohledatelných.
   Jedná se o jednu z lehčích zdvihových karetních her. Velké plus má tato hra pro začínající karetní hráče, kteří si přejí naučit se základy a pokračovat na složitější hry jako je lízaný mariáš.
   Občas se této hře říká také Červená sedma.

Pravidla hry sedma

    Hráči hrají jeden proti jednomu nebo v týmech dva proti dvěma. Karty míchá a rozdává vždy ten, kdo prohrál předchozí hru. Každému z hráčů se rozdají 4 karty. Zbytek karet zůstává v balíčku (talónu) uprostřed.
   Kolo vždy začíná hráč, který vyhrál předchozí zdvih nebo předchozí hru. Ten vynese na stůl libovolnou kartu. Vynesená karta je tímto určena jako karta, která bere zdvih (beroucí karta). Dále vykládají karty ostatní hráči, ve směru hodinových ručiček.
   Po vyložení první karty nastávají 4 možnosti:
  1. Nikdo z protihráčů nemá v ruce, nebo úmyslně na stůl nevyloží kartu stejné hodnoty, jakou má ta první vyložená beroucí karta. Výsledkem je že zdvih vyhrává první hráč.
  2. Protihráč vynese na stůl kartu stejné hodnoty a tím první kartu přebije. Ten kdo jako poslední vynesl beroucí kartu, vyhrává a získává zdvih.
  3. Protihráč vyloží na stůl sedmu. Sedma je kartou přebíjející nebo nahrazující ostatní. Funguje jako kdyby hráč vyložil beroucí kartu ať už ta má jakoukoliv hodnotu. Opět, ten kdo vyložil beroucí kartu jako poslední, vyhrává zdvih.
  4. Pokud nastanou situace 2 nebo 3, první hráč má možnost otočit kolo. Pokud po vynesení celého zdvihu první hráč zdvih nevyhrává, ale stále má v ruce buď další beroucí kartu nebo sedmu, může ale nemusí jí vyložit. Tím otočí kolo a vyhrává celý zdvih. 
   Po dohrání každého zdvihu si hráči z balíčku doplní karty tak aby každý měl v ruce vždy 4 karty. S vyjímkou konce hry, kdy není dostatek karet. Potom si hráči losují karty tak aby měli v ruce každý stejný počet karet. Takto hra pokračuje dokud není dohrán celý balíček karet.


Vítěz

    Vítězem hry sedma je hráč nebo tým který jako první dosáhne domluveného počtu výherních bodů (obvykle 10bodů). Výherní body se udělují následovně. 1 bod za největší počet bodů. 1 bod za spálení hry během zdvihu. 2 body za dosažení maximálního počtu 90-ti bodů. 3 body za vyhrání všech zdvihů. 4 body za spálení hry z ruky.
  

Bodování hry 

   Ve hře existují jen dvě bodované karty a to je desítka a eso. Z nichž každá má hodnotu 10 bodů. Body si přičte hráč, který vyhraje zdvih obsahující tyto karty. Jediná další možnost jak získat body ve hře je vítězství posledního zdvihu hry. Za toto vítězství si hráč přičte 10 bodů navrch hodnoty zdvihu.

Terminologie hry Sedma


  • Body versus Výherní body - Body získávají hráči pokud vyhrají zdvih a získají eso (10 bodů) nebo desítku (10 bodů). Nebo vyhrají poslední zdvih (10 bodů). Výherní body se počítají po dohrání hry. 1 bod za za nejvyšší počet bodů. 2 body pokud soupeř nemá žádný bod. 3 body pokud soupeř nevyhrál žádný zdvih. 4 body za spálení hry z ruky. 1 bod za spálení hry během zdvihu.
  • Beroucí karta - První karta vynesená ve štychu diktuje cílovou kartu. Je možné ji přebít pouze kartou stejné hodnoty nebo sedmou.
  • Zdvih nebo Štych- Jako zdvih se označuje jedno kolo hry od vynesení první karty, až po po vyhrání kola/zdvihu, kdy hráč získá všechny karty hrané v daném kole pro sebe.
  • Otočení kola - První hráč byl v kole přebit jiným hráčem, ale v ruce má buď beroucí kartu nebo sedmu a použije jí na vyhrání zdvihu
  • Spálená hra - Spálit se dá hra dvěma způsoby. První způsob je že hráč dostane rozdáno, nebo během hry posbírá 4 karty stejné hodnoty. Následně toto ukáže protihráčům a řekne něco stylu: "Hra spálená". Za takovéto spálení hry si hráč přičte 4 vítězné body. Druhý způsob je vyložením 4 karet stejné hodnoty v řadě za sebou během jednoho zdvihu. V tomto případě si hráč který vyložil poslední kartu přičte jeden vítězný bod.
  • Poslední zdvih - Poslední kolo hry. Jediný rozdíl oproti ostatním je, že výherce posledního zdvihu získává dodatečných 10 bodů navíc.


Příklady zdvihů 

   Příklad 1. Hráči postupně vyloží karty: 8,9,9,10 - Zdvih vyhrává první hráč a a získává 10 bodů (Desítka je za deset bodů)
   Příklad 2. Vyložené karty: 9,9,8,Spodek - Zdvih vyhrává druhý hráč a nezískává žádné body.
   Příklad 3. Vyložené karty: 10,Král,10,7 - Zdvih vyhrává čtvrtý hráč a získává 20 bodů (2 krát desítka)
   Příklad 4. Vyložené karty: 8,eso.9,8,7- První hráč otočil kolo a vyložil sedmu, tím vyhrál zdvih a získal 10 bodů. (eso = 10 bodů)
Německé / Mariášové karty


Varianty hry


  • Hra pro 3 hráče 

   Hra se dá modifikovat pro 3 hráče. Aby se vyrovnaly výhody a nevýhody, odstraní se z balíčku zpravidla 2 nebodované karty (8, 9, Spodek, Svršek nebo Král) sedmičky se neodstraňují kvůli jejich herní hodnotě. Dále se dohodne určená karta, kterou jakmile některý z hráčů dostane ho označí jako sólo hráče. Touto kartou bývá často červený král. Tento hráč pak ví že hraje proti zbylým dvěma. Ze strategického hlediska je vhodné vlastnictví této karty tajit co nejdéle. Výhodou hráče hrajícího sám je to, že zaprvé o této skutečnosti ví a zadruhé může tuto označenou kartu použít jako sedmu . Zbytek hry je shodný s normální, včetně bodování, kde se body dvou týmových hráčů sčítají.


  • Hra pro 4 hráče

   V této variantě se hráči rozdělí do týmů po dvou. Herní i výherní body se jim sčítají. Je zakázáno aby si spoluhráči navzájem slovně nebo jinak radili. Zbytek hry probíhá podle obvyklých pravidel. Jen je zde větší možnost taktizovat v rámci týmu.

Doufáme že vám tento návod byl užitečný. V případě otázek nebo připomínek neváhejte napsat do komentářů.

4 komentáře:

  1. Příklad 4. Vyložené karty: 8,eso.9,8,7- První hráč otočil kolo a vyložil sedmu, tím vyhrál zdvih a získal 10 bodů - ostatí hráči by po tom ako prvý hráč vyloží sedmu mali tiež doložiť karty, aby na konci kola mali rovnaký počet kariet v ruke. Taktiež môžu opäť sedmu prebiť a získať zdvih.

    OdpovědětVymazat
  2. Tiež si myslím, že ostatní musia v každom kole doložiť karty aby po skončení zdvihu mali všetci rovnaký počet kariet.

    A hrali sme aj tak, že prvý môže otočiť kolo aj keď ho nikto neprebil.

    OdpovědětVymazat
  3. K příkladu 4 8 , eso , 9 , 8 , 7 - 1. hráč otočil kolo sedmou a ostatní ho můžou přebít 7 nebo 8 .

    OdpovědětVymazat
  4. a ako to je s poslednou sedmou pri hre s 3 hracmi? nepalti az ked je uplne ma vrchu alebo neplati ani vtedy ked je to posledna karta hraca ktory nema štych a za nim ide este jeden hrac?

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za zájem o naše stránky. V případě jakýchkoliv dotazů či připomínek, neváhejte napsat.