Druh Karet: Německé/Mariášové(32 karet)
Doporučený věk: 6+
Cíl hry:Mít na konci hry nejvyšší počet výherních bodů
![]() |
Karetní hra Sedma |
Jedná se o jednu z lehčích zdvihových karetních her. Velké plus má tato hra pro začínající karetní hráče, kteří si přejí naučit se základy a pokračovat na složitější hry jako je lízaný mariáš.
Občas se této hře říká také Červená sedma.
Pravidla hry sedma
Hráči hrají jeden proti jednomu nebo v týmech dva proti dvěma. Karty míchá a rozdává vždy ten, kdo prohrál předchozí hru. Každému z hráčů se rozdají 4 karty. Zbytek karet zůstává v balíčku (talónu) uprostřed.Kolo vždy začíná hráč, který vyhrál předchozí zdvih nebo předchozí hru. Ten vynese na stůl libovolnou kartu. Vynesená karta je tímto určena jako karta, která bere zdvih (beroucí karta). Dále vykládají karty ostatní hráči, ve směru hodinových ručiček.
Po vyložení první karty nastávají 4 možnosti:
- Nikdo z protihráčů nemá v ruce, nebo úmyslně na stůl nevyloží kartu stejné hodnoty, jakou má ta první vyložená beroucí karta. Výsledkem je že zdvih vyhrává první hráč.
- Protihráč vynese na stůl kartu stejné hodnoty a tím první kartu přebije. Ten kdo jako poslední vynesl beroucí kartu, vyhrává a získává zdvih.
- Protihráč vyloží na stůl sedmu. Sedma je kartou přebíjející nebo nahrazující ostatní. Funguje jako kdyby hráč vyložil beroucí kartu ať už ta má jakoukoliv hodnotu. Opět, ten kdo vyložil beroucí kartu jako poslední, vyhrává zdvih.
- Pokud nastanou situace 2 nebo 3, první hráč má možnost otočit kolo. Pokud po vynesení celého zdvihu první hráč zdvih nevyhrává, ale stále má v ruce buď další beroucí kartu nebo sedmu, může ale nemusí jí vyložit. Tím otočí kolo a vyhrává celý zdvih.
Vítěz
Vítězem hry sedma je hráč nebo tým který jako první dosáhne domluveného počtu výherních bodů (obvykle 10bodů). Výherní body se udělují následovně. 1 bod za největší počet bodů. 1 bod za spálení hry během zdvihu. 2 body za dosažení maximálního počtu 90-ti bodů. 3 body za vyhrání všech zdvihů. 4 body za spálení hry z ruky.Bodování hry
Ve hře existují jen dvě bodované karty a to je desítka a eso. Z nichž každá má hodnotu 10 bodů. Body si přičte hráč, který vyhraje zdvih obsahující tyto karty. Jediná další možnost jak získat body ve hře je vítězství posledního zdvihu hry. Za toto vítězství si hráč přičte 10 bodů navrch hodnoty zdvihu.Terminologie hry Sedma
- Body versus Výherní body - Body získávají hráči pokud vyhrají zdvih a získají eso (10 bodů) nebo desítku (10 bodů). Nebo vyhrají poslední zdvih (10 bodů). Výherní body se počítají po dohrání hry. 1 bod za za nejvyšší počet bodů. 2 body pokud soupeř nemá žádný bod. 3 body pokud soupeř nevyhrál žádný zdvih. 4 body za spálení hry z ruky. 1 bod za spálení hry během zdvihu.
- Beroucí karta - První karta vynesená ve štychu diktuje cílovou kartu. Je možné ji přebít pouze kartou stejné hodnoty nebo sedmou.
- Zdvih nebo Štych- Jako zdvih se označuje jedno kolo hry od vynesení první karty, až po po vyhrání kola/zdvihu, kdy hráč získá všechny karty hrané v daném kole pro sebe.
- Otočení kola - První hráč byl v kole přebit jiným hráčem, ale v ruce má buď beroucí kartu nebo sedmu a použije jí na vyhrání zdvihu
- Spálená hra - Spálit se dá hra dvěma způsoby. První způsob je že hráč dostane rozdáno, nebo během hry posbírá 4 karty stejné hodnoty. Následně toto ukáže protihráčům a řekne něco stylu: "Hra spálená". Za takovéto spálení hry si hráč přičte 4 vítězné body. Druhý způsob je vyložením 4 karet stejné hodnoty v řadě za sebou během jednoho zdvihu. V tomto případě si hráč který vyložil poslední kartu přičte jeden vítězný bod.
- Poslední zdvih - Poslední kolo hry. Jediný rozdíl oproti ostatním je, že výherce posledního zdvihu získává dodatečných 10 bodů navíc.
Příklady zdvihů
Příklad 1. Hráči postupně vyloží karty: 8,9,9,10 - Zdvih vyhrává první hráč a a získává 10 bodů (Desítka je za deset bodů)Příklad 2. Vyložené karty: 9,9,8,Spodek - Zdvih vyhrává druhý hráč a nezískává žádné body.
Příklad 3. Vyložené karty: 10,Král,10,7 - Zdvih vyhrává čtvrtý hráč a získává 20 bodů (2 krát desítka)
Příklad 4. Vyložené karty: 8,eso.9,8,7- První hráč otočil kolo a vyložil sedmu, tím vyhrál zdvih a získal 10 bodů. (eso = 10 bodů)
Varianty hry
Hra pro 3 hráče
Hra pro 4 hráče
Doufáme že vám tento návod byl užitečný. V případě otázek nebo připomínek neváhejte napsat do komentářů.
Příklad 4. Vyložené karty: 8,eso.9,8,7- První hráč otočil kolo a vyložil sedmu, tím vyhrál zdvih a získal 10 bodů - ostatí hráči by po tom ako prvý hráč vyloží sedmu mali tiež doložiť karty, aby na konci kola mali rovnaký počet kariet v ruke. Taktiež môžu opäť sedmu prebiť a získať zdvih.
OdpovědětVymazatTiež si myslím, že ostatní musia v každom kole doložiť karty aby po skončení zdvihu mali všetci rovnaký počet kariet.
OdpovědětVymazatA hrali sme aj tak, že prvý môže otočiť kolo aj keď ho nikto neprebil.
K příkladu 4 8 , eso , 9 , 8 , 7 - 1. hráč otočil kolo sedmou a ostatní ho můžou přebít 7 nebo 8 .
OdpovědětVymazata ako to je s poslednou sedmou pri hre s 3 hracmi? nepalti az ked je uplne ma vrchu alebo neplati ani vtedy ked je to posledna karta hraca ktory nema štych a za nim ide este jeden hrac?
OdpovědětVymazat